Saturday, March 17, 2007

Odenses baksida


Odense är en jättefin och mysig stad, men den har en del baksidor som man märker efter ett tag här. För att kunna klara sig här i Odense behöver man en cykel, för vart man än ska så cyklar man, i ur och skur, och obekvämt nog har alla Odenses negativa sidor med just cyklandet att göra...

1. För det första har danskarna en konstig inställning till sina gator, de verkar tro att gator och trotoarer och det mesta annat med för den delen är någonslags bekväm glasåtervinnigsstation. Överallt ligger det glasbitar och lurar vilket leder oss in på nästa punkt.

2. Man får punktering ca en gång i veckan. Minst!!! De flesta lyckas pressa in kanske två tre på ett par dagar. Alla punkteringar beror främst på alla dessa glasbitar, men säkert även på antalet km (ibland mil) man cyklar per dag.

3. Den allra värsta saken med Odense är att man aldrig kan visa sig från sin fina fräscha sida. Varje morgon kommer man till skolan genomsvettig med andan i halsen lagom het, och när man ska ut och har fixat iordning sig förstörs allt under cykelturerna... Ibland känns hela Odense som en svettig armhåla...

Idag fick jag blixtpunktering på min cykel. Har haft pyspunka nu i ca 2 veckor som jag försökt ignorera så gott jag kan. Har tagit svängen runt tryckpumpen på stortorget varje morgonen och haft en pump med mig för akuttillfällen, men nu ville cykeln inte vara snäll längre utan sa ifrån på ett mycket otrevligt sätt. Speciellt med tanke på att jag va halvvägs bort till shoppingcentret som ligger ca ½ mil från hemma, och därmed fick leda cykeln fram och tillbaka. Jag överlevde iaf och investerade lite pengar i en ny cykelslang som jag ska försöka pilla fast imorn. Men det är ett framtida problem. Dagens problem är istället hur jag ska komma i mina shorts jag tänkte ha på mig ikväll. Önska mig lycka till! Puss Anna

No comments: