Tuesday, February 13, 2007

Aminosyran är din bäste vän och tack vare den har du kvar dig själv

Vi har nu vilat upp oss sen rusturen och börjat fokusera en aning på det vi kom hit för, medicinstudier. Jo det e sant. Jag har i afton roat mig med att rita upp alla 20 aminosyror på små kort och på ett ark som nu sitter på toaletten. (Svag bild nedan) Vi har lärt oss tvättsystemet i vårt hus, inga tider bara köpa polett och köra igång. Dumsnåla som vanligt som vi är valde vi bort torktumling och fick fylla lägenheten med våt tvätt efter 24h försök att torka i tvättstugan. Men det var rätt trevligt så det lär hända igen. Alla onödiga utgifter är onödiga. Jag kom på idag att jag åker hem exakt en månad efter att jag kom hit. Måste bara påpeka igen att det känns som att jag varit borta mycket längre än så. På fredag fyller Anna 22 och det firar hon med en resa hem till sthlm, själv gör jag henne sällskap på tåget men åker vidare till malmö för att äntligen få till en visit i lund hos Niclas samt möta Maja där. Det ser jag fram emot.
För övrigt har jag lyssnat mycket på mew-she came home for christmas och laddat ner borat. Vi utformade även en enkät idag som (teoretiskt) skall utdelas till patienter som ska ta HIV-test i danmark. Här funkar det nämligen så att man inte behöver upplysa de man kan ha smittat innan man själv får reda på att man är positiv; däremot kan man få fängelse om man inte talar om för framtida sexpartners att man har HIV. Smittskyddslagen är alltså för stigmatiserande anser man. Detta ska vi undersöka; danskarna kanske tar skada av sin individualitet ibland?

No comments: