Wednesday, June 13, 2007

Freedom is just another word for nothing left to loose

Så var det färdigt. Det gick snabbt och smärtfritt med tanke på hur lång och ibland inte så bekväm förberedelse det har krävt. Det känns lite tomt. Men det är ju så det brukar vara när man mister något. Så nu är jag tom, har inget kvar att förlora. Nu börjar byggandet av det nya som ska inspirera oss (läs mig eftersom jag bara kan tala för mig själv) till att leva, må bra och uppnå nya mål. Men det är en helt annan slags mål som fokuserar på de saker som jag har försökt trycka undan och inte tänka för mycket på under den här tiden men som är Mycket betydelsefulla. Det handlar såklart om att: ta det roligt, slappe af, hygge sig med venner og familj, lägga tankeverksamhet på det som Jag känner för här och nu, lyssna på musik (det är tyvärr svårt att kombinera med läsning), dansa, hem och äta mammas mat, fotografera, se bra filmer, ta del av livet utanför lixom och "bara andas" som det brukar uttryckas.

Det var tre år sen jag hade ett riktigt sommarlov och jag är så glad för att jag har börjat studera igen, det är verkligen värt att ha det lite jobbigt till och från för att uppnå den underbara känslan av frihet när det är avklarat. Den varma solen som har präglat vår vardag de senaste veckorna klarade inte av trycket längre utan drog sig tillbaka just idag. Lite tråkigt men solen ska väl också få pausa ett tag. Bara den kommer tillbaka snart...

Det har hänt lite tråkiga saker också. Igår morse hittades ett nyfött barn i ån (ja ungefär där jag badade). Barnet tros ha legat där i några veckor. Det låg en sten i påsen sammen med barnet där det var inristat:
"Undskyld. Hvil i fred. Mor og far elsker dig, min lille dreng".
Det fanns inga tecken på våld så barnet kan ha varit dödfött. Men Hallå!? Jag vet inte vad jag ska säga till det och varför jag berättar det för er men nu är det gjort.

Idag hade vi så vår sista eksamen för den här semestern i akut beredskap. (Basal Life Support osv.) Det borde alla människor lära sig. Det mesta är enkelt och har man gått igenom det en gång så kan man det. Så:

Finner man en misstänkt medvetslös människa så ska man:
  • Undersöka om personen är medvetslös - ruska, fråga, stimulera lite smärta vid bröstbenet
  • Skapa fria luftvägar! (Se om något ligger i munnen eller tungan fallit bak - lyft fram käken)
  • Tillkalla hjälp! 112 är lätt att slå
  • 30 kompressioner på bröstbenet, tryck hårt (4-5 cm med en frekvens på 100/min)
  • 2 inblåsningar.
30 : 2 : 30 : 2
Det är vad de senaste undersökningarna visar är mest effektivt.

Men kom ihåg att detta är en förenklad modell (bättre att kunna den än ingen)
Är det ett barn (eller drunkolycka) startar man med 5 inblåsningar och utför sedan 30:2:30:2...

Så har ni lärt er nåt idag också.

No comments: