Friday, June 1, 2007

arbeta bör man annars får man flytta till en öde ö och försörja sig själv (det vore nåt)

Jag kan inte komma ihåg om jag har berättat om FADL (Føreningen af Danska Lægestuderende). Jag har nog det men berättar kort igen så det är klart. FADL är alltså en förening som förmedlar jobb till läkarstuderande. Arbetsgivaren är olika sjukhus som behöver hjälp med fasta vakter, gångvakter, extra personal och liknande. Uppdraget är alltså väldigt olika från vakt till vakt. Du kan jobba både på somatiska och psykiska avdelningar och jobbar antingen dag, afton eller natt. Det är bra lön och är det en lugn vakt kan du sitta och plugga största delen av tiden. För att få vara med och arbeta med detta går man en kurs med många timmars teori och lite praktik. Du går två följevakter på en avdelning för att pröva på hur det kan gå till och sedan examineras du. Jag, Anna och Rebecka m.fl. är nu klara med detta och Anna och jag hade vår första nattvakt igår natt. Vi måste ta en natt och en dagvakt de första fyra månaderna (exklusive juli och augusti) sedan kan man bestämma själv hur mycket eller lite man vill jobba. Jag satt på barnpsykiatrin från 23-07.30 och pluggade i stort sett konstant. Som tur var hade jag planerat in lite sömn på dagen men blev rätt trött framåt småtimmarna. Det var ett mycket enkelt uppdrag och en skön första vakt. Mitt uppdrag var i stort sett att se till så ingen av barnen gick ut eller gjorde något konstigt. Jag satt alltså ute i korridoren och läste medan de sov sött inne på sina rum. Det var barn från 10-18 år med diverse psykiska problem.
Så nu har ni lite koll på vad vi snackar om när vi pratar om FADL.

Visste ni förresten att ordet fimp kommer från fikonspråket? Nu kanske ni tänker, vad tusans är fikonspråket, ett sidospår till mandarin? Nej det är ett språk där man byter plats på ordets första och andra del efter den första betonade vokalen och sätter in det i ordet fi-kon. Ordet fimp härstammar från ordet stump. Det blir således "fimp stukon". Sen har väl stukon fallit bort och kvar har vi fimp. Fantastiskt!

Förutom detta kan jag även berätta att jag pratat in 1200 svenska ord för ett företag mikrov.dk som ska lansera sina produkter i Sverige. Nej, jag har provatalat in. Nu ska min röst bedömmas av en röstjury i malmö. Det var iaf roligt att prova på. Ett jobb man inte tänker på att det finns.

På lördag är det dags att ta ställning, Danmark - Sverige i EM-kval på Parken. Den 5 augusti blir det "a bigger bang" på samma plats. Men det ska vi inte snacka om nu. Jag ska nog köpa en biljett till Roskilde istället. Juste, har köpt hemresa den 17 juni. Landar på Arlanda 13.00. Avgår 19 juni igen.

Ha en god weekend.

No comments: