Saturday, December 22, 2007

NZ - Var ska jag börja...

kanske från början.
Måndag eftermiddag kom det efterlängtade mötet på Christchurch's flygplats! Ville var inte helt lätt att känna igen efter fem månader. Vårt plan var något försenat och min väska var två dagar försenad. Men, ingen skada skedd. Vi tillbringade de två första dagarna i Christchurch innan vi åkte iväg norrut för att se så mycket som möjligt av sydöns norra del, det blev bl.a.
Christchurch
Akaroa
Hanmer Springs
Westpoint
Nelson
Picton (båttur)
Kaikoura (sälar)

Vi har nu kommit fram till Dunedin, mammas nuvarande bo-stad.

Vi njuter av den fantastiska naturen och av att bara vara tillsammans igen. Mamma kör oss runt på kringelikrogvägarna som snor sig runt de stora bergen. Under bilresan lyssnar vi på Filip & Fredriks "två nötcreme och en moviebox" samt en del gamla sommarprat. Det är inte riktigt någon julstämning men vi har ätit lussebullar och imorgon ska vi handla skinkan och det som är kvar av julförberedelserna. Det blir nämligen en svensk jul här i sydöns näst största stad med världens brantaste väg.

Det känns som att jag varit här väldigt länge och jag längtar inte direkt tillbaka till skolan, kylan och stressen. Lite plugg får det allt bli här efter nyår men än så länge känns jullovet helt ok utan. Jag har fotat en del och tänkte lägga in en teaser till er från första delen av resan. Jag vet inte om ni hörde om det men det var en jordbävning för några dagar sedan på norra ön. Kanske inte ska säga så men vore ju spännande att uppleva min första jordbävning...

Hoppas ni har det bra också och att ni kanske får några flingor på julafton.

God Jul från oss alla till er alla.

På flyget









Sydney





Allahopa








Akaroa















New World i Westpoint





Nelson

Vinprovning





Båttur i Marlborough Sounds från Picton

















Kaikoura
























Dunedin

No comments: