Tuesday, December 11, 2007

Juuuulskinkan har rymt

Jag tog med mig en 3 kg skinka i väskan tillbaka till Odense och lagade i torsdags min första hemmabakade skinka. Det blev ett fantastisk svenskt julbord i fredags; tusen tack alla som kom och bidrog med mat, dryck, glatt humör, dans och allt annat.

Idag har jag fått se hur Julskinkan skapas. Jo för visst har ni många gånger köpt dansk fläskfilé? Det finns många grisar här som även blir till julskinka. Idag besökte vi ett slakteri (för att observera hur fel/monoton arbetsställning kan orsaka skador) där vi fick skåda flera rum, band och maskiner med kött som hängde, skars, saltades, röktes, rullade, packades osv. Ni förstår. Iaf så förstod ingen av danskarna vad det var för stora runda köttklumpar som packades samman till boxar på 22 kg (som tur var hade de sugkoppar som lyfte dessa, annars hade det blivit många ryggskador på den platsen). De exporteras till Sverige & Finland berättade vår "guide" och jag försökte få honom till min personliga julskinkesmugglare till nästa jul, men det nappade han inte på. Det skulle ju vara aningen bättre att äta en skinka som inte behövt åka till Stockholm och tillbaka hit igen. Äter man lokalproducerat behöver man inte ha lika dåligt samvete för att äta kött... är det jul så är det.

Om några dagar blir det kiwi och får - the local way.































No comments: