Monday, April 30, 2007

Vintern rasat får man väl minst säga

Det är inte sommarvärme fortfarande men vårsolen skiner glatt. Det är ju valborg idag, inget man firar i Danmark. Jag sa till danskarna att man ska tända en eld på valborg. "En älg? Hur då, ska du dränka den i bensin?" För er som inte visste det så var det en älg som simmade över öresund 1999 men som blev påkörd av ett tåg knappt ett år senare. Sedan dess (samt 8000 år innan dess) finns det inga älgar i danmark. Så vi ska inte tända på någon älg i afton. Vi är inte heller lediga vid den här tiden på året, däremot har vi ledigt på annandag pingst om det är någon som har lust att svänga förbi här då.

Den senaste veckan har innehållit en del plugg, en del sol, en del fest och en del allmänt hygge. Jag och Rebecka såg bland annat en mycket bra film i fredags; Before Sunset. I fredags hade vi även fredagsbar på uni. Det var hippie-tema och ganska trevligt, inte så många som uppskattade vår fina inredning med vattenpipor och allt då det var sommar på altanen utanför. Men jag stod i baren och sålde öl för 8,50 kr och kom snabbt på att det här med danskan verkligen är något jag måste börja jobba på om jag någonsin ska närma mig det danska samhället. Och det är ju rätt så nödvändigt i den här situationen.

Jag jobbar för närvarande med mina twin peaks avsnitt, med nöje. Samt med DNA, RNA, embryologi och cancer.

Lägger upp några bilder på vår sushimiddag senare. Har inte varit så aktiv med kameran på senaste.

Ha en trevlig valborgsmässoafton.

No comments: