Thursday, February 11, 2010

Jag är svensk och vill ha en vän som Erik Haag

Jag har lite svårt att låta bli att slå på svt nu när det är ett lätt tryck iväg. Det gör mig både klokare och dummare men hursomhelst, igår såg jag ett finskt program som jämförde svensken och finnen. Det sas t.ex att man vet att man är svensk om man sätter sig själv på bussen oavsett hur många lediga platser det finns bredvid andra personer. Eller om man har svårt att få komplimanger utan att på något sätt ursäkta sig. Det är märkligt hur alla "svenska" beteenden ska vara så tråkiga och negativa. Jantelagen, ursäktandet, den introverta blygheten och ensamheten. Ja, jag känner mig sjukt svensk; men jag bor i Danmark. Jag ska sluta ursäkta mig för att jag är svensk och introvert. Jag ska sluta ursäkta mig och känna mig dålig för att jag är i Danmark fast jag inte är dansk. Det är mycket roligare att vara glad för att jag är svensk och inte dansk; det har sina fördelar. Efterföljande kom det aktuella programmet "landet brunsås" som jag kan rekommendera. Jag skrattar inte ofta åt folk på tv men de där två är riktigt duktiga på att pricka in rätt detaljer. Erik Haag är så underbart barnsligt frågvis och ärlig. En sån vän vill jag ha.

No comments: