Wednesday, July 2, 2008

Låt sida 123 säga sitt

"Ingen kan leva så länge som jag har gjort, höra vad jag har hört utan att veta det. Mer exakt vet jag också att jag är beredd att tro att det finns någonting i världen - eller någon, om ni föredrar det - som har ett syfte med ondskan, en mening... mäktiga nationer som plötsligt, utan anledning, utan uppenbara skäl... förfaller."

Citatet kommer från sida 123 i Bob Dylans "Chronicles, volume 1" och är en del av ett citat ur Archibald MacLeishs (1892-1982) pjäs "Scratch". Som jag förstår det, utan att ha läst hela boken så har Robert Allen Zimmerman mött denna man i 69/70 och skrivit låtar till hans pjäs. Han beskriver honom själv i boken som "en människa som redan hade landat på månen när vi andra knappt lyft från marken."
Hela citatet som startar med en ytterligare mening är för mig en beskrivning av ondskan som ett nödvändigt ont. Efter regnet kommer solsken.

Jaha, tänker ni då. Var kom detta ifrån?
Det är bara en liten lustig och intressant lek jag fått vara med i genom en taggning från Mike Barnkob där det sägs:

1. Ræk ud efter den nærmeste bog (finn en bok)

2. Slå op på side 123

3. Find den femte sætning på denne side (femte meningen)

4. Læg denne og de følgende to sætninger ud på din weblog sammen med disse instruktioner

5. Kommentér citatet

6. Tag fem andre personer (tagga fem andra)

Så var det er tur: Rebecka, Staffan, Fredrik, Siavash
samt Erik och/eller Calle

No comments: