Tuesday, March 18, 2008

Grüß Gott

17 timmars tagresa sittandes i en kupé med väldigt obekväma stolar mittemot en new zeeländare som varit pa Legoland och shoppat gärnet. Det var ocksa en upplevelse men min mage och rygg madde inte prima. Det är glömt nu. Jag letade mig fram till Engerthstrasse ända fram till dörren och mötte min lite sömndruckna men mücket kära storebror. Jag har tur för de har inte lückats hüra ut det tredje rummet i lägenheten sa jag har nu ett eget rum med alldeles för stor säng i lägenheten han bor i tillsammans med italienaren Daniel. Han gör japansk tryckkonst och lagar alldeles för mycket tiramisu som jag och fredrik far lyxa till det med varje dag!
Jag har nu sett Wien fran lite olika vinklar

Tunnelbanan:
U6 är en fin en som gar ovanjord.
Jag köpte saklart ett akkort denna gang men de kollar ingenting. Hur kan det ga har men inte i Stockholm?

Museer:
Modern konst - matematiska beräkningar skapar tavlor
Naturhistoriska museet - Mycket uppstoppade djur. Fredriks favorit är dinosaurierna. Vi har kommit pa att Jurassic Park är en himla bra film. Den ska vi se ikväll.
Äldre konst - Konsthistoriska muséet med manga malningar av nakna runda kvinnor, krigsslag och en del mäktiga människor. Även Arcimboldo hade en utställning vilket var anledningen till att vi gick dit. Vi upptäckte da att 4 av hans kändaste tavlor hänger normalt i Stockholm.

Caféer:
Das Möbel
Phil
Europa

Barer:
Donau
Elektro Gönner

Slott:
Schönbrunn

Filmer:
Du levande (se den!)
Dunderklumpen
Die Fälscher (The Counterfeiter)

Vi har nu bokat en resa till Schladming där vi ska aka skidor i nagra dagar. Äntligen! Hoppas det blir nagorlunda väder.

Kan inte lägga upp bilder just nu men det ordnar jag senare, oroa sig inte.

No comments: